Dieta na dobre samopoczucie

Fitness Duchowy

Pojęcie diety znane jest każdemu z nas, zwłaszcza w kontekście odchudzania. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, iż żywienie może mieć istotny wpływ na naszą psychikę. Naukowcy z całego świata od lat prowadzą badania nad wpływem poszczególnych substancji w żywności na funkcjonowanie całego organizmu ludzkiego. Udowodniono, iż mózg człowieka nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo bez odpowiedniej ilości glukozy. Jeśli dostarczymy mu niezbędnych składników, pracuje intensywnie, produkuje optymalne ilości serotoniny, czyli neuroprzekaźnika, który wypełnia każdą komórkę układu nerwowego. To właśnie ona odpowiada za nasze samopoczucie psychiczne, wytrzymałość na ból, a nawet apetyt.

Jeśli przez dłuższy czas czujemy apatię, rozdrażnienie i brak chęci na wykonywanie zajęć, które wcześniej sprawiały nam radość, oznacza to, iż nasz mózg wysyła nam sygnały, że zwyczajnie jest niedożywiony. Konsekwencją jest wytwarzanie zbyt małej ilości wyżej wspomnianej serotoniny. Aby układ nerwowy mógł funkcjonować prawidłowo, należy dostarczyć mu odpowiedniej ilości składników odżywczych, które w procesie przemiany materii ulegną zamianie w glukozę.

Dowiedz się, jakimi produktami zapełnić lodówkę, aby cieszyć się lepszym samopoczuciem.

Witaminy z grupy B

Dla pracy układu nerwowego niezwykle istotne są witaminy z grupy B (z naciskiem na witaminę B6), które odpowiadają za łagodzenie napięcia, dodają niezbędnej energii oraz biorą udział w syntezie serotoniny. Znajdziemy je przede wszystkim w: rybach, kaszach, drożdżach, ciemnym pieczywie, zielonych warzywach oraz kiełkach.

Magnez

Na pewno niejednokrotnie słyszałeś, iż magnez wpływa na polepszenie koncentracji i ułatwia proces uczenia się, co oczywiście jest prawdą. Jego działanie opiera się także o utrzymanie właściwego napięcia w komórkach nerwowych, dzięki czemu zły nastrój zostaje zniwelowany. Wchłanianie magnezu warto wspomóc suplementacją witaminy B6 oraz wapnia (który również odpowiada za regulację funkcjonowania nerwów). Źródłem magnezu są m.in: produkty zbożowe, orzechy, nasiona, zielone warzywa.

Jakie produkty należy ograniczyć?

Warto wspomnieć, iż aby na długo cieszyć się świetnym samopoczuciem, niezbędne jest nie tylko wprowadzenie do swojego jadłospisu konkretnych produktów, ale również wyeliminowanie negatywnych nawyków żywieniowych. Ogranicz spożywanie cukrów prostych, które znajdują się przede wszystkim w słodyczach. Ich wchłanianie odbywa się ekspresowo, mózg zostaje odżywiony, ale energia, którą pozyskuje z tego typu pokarmu, jest niewystarczająca do odpowiedniej pracy. Jak wykazują ankiety medyczne - osoby zajadające się słodyczami kilka razy dziennie, o wiele częściej odczuwają zmęczenie, poddenerwowanie i spadek nastroju niż te, które jedzą słodycze sporadycznie.

Oczywistym jest fakt, iż niezbędne będzie również ograniczenie spożywania alkoholu. Ta wiadomość może Cię zdziwić, bo przecież dwa piwa lub kilka drinków z pozoru wpływają na odprężenie naszego organizmu oraz uspokojenie myśli. Jednak trunki spożywane często (zwłaszcza w istotnych ilościach) niosą negatywne skutki. Zaburzają funkcje witamin z grupy B, które są przecież niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego. Poleca się również zmniejszenie ilości spożywania żółtych serów, ponieważ mogą zawierać wysoką zawartość fosforu, utrudniającego przyswajalność magnezu.

Czy konieczne jest całkowite zrezygnowanie ze słodyczy i alkoholu?

Oczywiście, że nie. Naukowo stwierdzono, iż wypicie jednej lampki wina może przynieść niemałe korzyści dla naszego zdrowia. Podobnie sprawa wygląda w przypadku słodkich przekąsek, jednak w tym wypadku, musisz zwrócić szczególną uwagę na ich skład. Najczęściej te, które kupujemy w sklepie są pełne substancji szkodliwych. Warto abyś niezdrowe słodycze zamienił na gorzką czekoladę, z wysoką zawartością kakao (jest ono bogatym źródłem magnezu). Zadbaj również o spożywanie owoców, które mogą stanowić świetną przekąskę.

Artykuły

Suplementy na poprawę samopoczucia

Stresujący tryb życia, stałe problemy, natłok obowiązków, kłótnie z partnerem, choroba bliskiej osoby - to tylko kilka czynników, które mogą powodować obniżenie nastroju. Na dodatek, jeśli często towarzyszą nam wahania pogody, a nawet latem ilość słońca jest znikoma, zwyczajnie nasze samopoczucie ulega pogorszeniu.

czytaj całość

Sposoby na poprawę samopoczucia i samozadowolenia

Smutek i przygnębienie, to emocje, które towarzyszą każdemu z nas. Czasami czynnikami powodującymi taki stan rzeczy są drobne problemy w domu lub w pracy. Przez sytuacje stresowe stajemy się apatyczni, drażliwi, skłonni do płaczu, towarzyszą nam wahania nastroju oraz brak ochoty na wykonywanie jakichkolwiek czynności.

czytaj całość

Medytacja spokojnego serca dla początkujących

Chcesz wyciszyć swój umysł, oczyścić sferę psychiczną, pozbyć się zaprzątających głowę negatywnych myśli? Poznaj jedną z najczęściej stosowanych technik medytacji, która pozwoli Ci zniwelować uczucie lęku, niepokoju, złości i rozdrażnienia. Wpływ medytacji na organizm ludzki od wielu lat podlega rozmaitym badaniom, m.in tym przeprowadzonym w Stanach Zjednoczonych, które wykazały, iż wykazuje ona niezwykle głębokie i zbawienne działanie na psychikę.

czytaj całość

Dieta na dobre samopoczucie

Pojęcie diety znane jest każdemu z nas, zwłaszcza w kontekście odchudzania. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, iż żywienie może mieć istotny wpływ na naszą psychikę. Naukowcy z całego świata od lat prowadzą badania nad wpływem poszczególnych substancji w żywności na funkcjonowanie całego organizmu ludzkiego.

czytaj całość

Ashwagandha na stres i depresję - czy naprawdę działa?

Ashwagandha (inaczej nazwana żeń-szeniem indyjskim lub witanią ospałą) ostatnimi czasy coraz bardziej zyskuje na popularności. Dzieje się tak ze względu na moc pozytywnych skutków, jakie daje jej regularne stosowanie.

czytaj całość